Fotwoltaika sposobem na niezależność energetyczną
Oszczędność nawet 90% na rachunku za prąd. Nowe przepisy ustawy o OZE wprowadzone 01.07.2016 pozwalają na jeszcze większe uniezależnienie się od energetyki konwencjonalnym otwierając drogę niemal każdemu Polakowi do własnej mini elektrowni słonecznej! Pomagamy w doborze i finansowaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej wszystkim tym, którym nieobce są wartości jak oszczędność zasobów naturalnych, niezależność oraz niższe rachunki.
Nowe przepisy pozwalają na istotną redukcję kosztów za energię elektryczną. Po pierwsze zużywasz produkowaną przez siebie energię na własne potrzeby. Teraz możesz odebrać prawie całą energię nadprodukowaną i wysłaną do sieci (nic się nie marnuje). Produkujesz w dzień, a to czego nie zużyjesz możesz odebrać kiedy potrzebujesz w kolejnym okresie rozliczeniowym (konkretnie odbierasz 80% nadprodukcji). Umożliwiają to nowe zapisy dot. tzw „opustów”
Nowe zasady:
1. Opust jest związany z cenami energii elektrycznej.
Taryfy gwarantowane nie zależały od cen energii (miała to być stała stawka, gwarantowana przez 15 lat), co nie jest korzystne w przypadku ich wzrostów. Jako ciekawostka: w latach 2008-2015 ceny energii dla odbiorcy końcowego w Unii Europejskiej wzrosły o 33 proc. W przypadku opustów korzyści finansowe rosną wraz ze wzrostem kosztów energii.
2. Taryfy gwarantowane obowiązywałyby po net-meteringu.
Osoby, które nie mają znacznie przewymiarowanej instalacji w stosunku do zapotrzebowania na energię lub zużycie energii powyżej 10000 kWh, nie mogłyby z taryf skorzystać.
Przykład:
Jeśli inwestor zużywa rocznie 6000 kWh i jego instalacja fotowoltaiczna produkuje również 6000 kWh rocznie, to aby skorzystać z taryf gwarantowanych, instalacja musiałaby wyprodukować w bilansie rocznym więcej energii niż wynosi zużycie prosumenta – ponieważ taryfy są liczone dopiero za nadwyżkę energii w ujęciu rocznym. Dodatkowo net-metering w tym przypadku był dla inwestora mniej korzystny niż system opustów kształtujący się w relacji 1:0,8 lub 1:0,7 (szerzej pkt. 7).
3. Niejasne kwestie związane z podatkiem dochodowym od oddanej energii do sieci oraz stawką VAT w przypadku taryf gwarantowanych.
Według wstępnych informacji udzielanych itp. przez Krajową Informację Podatkową, sprzedaż energii podlega pod ustawę o VAT mimo, że wytwórcą będzie osoba fizyczną. W systemie opustów energia oddawana do sieci w lecie jest pobierana przez prosumenta w nocy lub zimie, przez co nie występuje konieczność zapłacenia podatku VAT i dochodowego od sprzedanej energii, ponieważ zostanie skonsumowana na własne potrzeby. Nie jasne było, ile i jakie podatki będą do zapłacenia w przypadku skorzystania z taryf gwarantowanych.
4. Taryfy gwarantowane wykluczały możliwość korzystania z dotacji, system opustów można łączyć z dotacjami.
Opcja łączenia z dotacjami może dodatkowo poprawić rentowność instalacji, więc da możliwość wyboru prosumentowi formy finansowania itp. dotacji z programu Prosument, który według informacji przekazanych przez NFOSIGW w dniu 14 czerwca 2016 r. będzie kontynuowany. W przypadku taryf takiego wyboru nie było.
5. Mała moc instalacji (do10 kWp) objętych taryfami.
System opustów obowiązuje dla instalacji o mocy do 40 kWp, taryfy gwarantowane miały obowiązywać tylko do 10 kWp.
Jest spora liczba podmiotów, itp. osób, Kościołów, które do zaspokojenia zapotrzebowania na energię będą potrzebować więcej energii i co za tym idzie – także większej mocy instalacji fotowoltaicznej.
6. Limity nowych mocy.
Taryfy gwarantowane obowiązywałyby tylko dla 800 MWp pierwszych nowych mikroinstalacji. System opustów nie ma limitów nowych mocy, a na przykładach innych krajów widzimy, że ten limit mógłby zostać szybko wyczerpany.
7. Korzystniejsze jest dla inwestora rozliczenie w formie opustów od 1 lipca 2016 r. niż przy net-meteringu, który obowiązywał od 1 stycznia 2016 r.
Przykład rozliczenia do 1 lipca 2016 r.:
Net-metering przed 1 lipca 2016 r. nie bilansował opłat dystrybucyjnych, czyli w praktyce z 1 MWh energii oddanej do sieci po zbilansowaniu mogliśmy odzyskać około 300 zł.
W nowym systemie, działającym od 1 lipca br., wskaźnik opustów to 1:08 dla instalacji o mocy do 10 kWp i 1:07 dla instalacji w przedziale mocy 10 kWp – 40 kWp. Oznacza to w praktyce, że nadwyżka energii produkowana w lecie lub w ciągu dnia i nieskonsumowana od razu może zostać przez prosumenta, posiadającego mikroinstalację o mocy do 10 kWp odebrana w nocy lub w zimie z rabatem 80 proc., czyli ok. 500 zł/MWh.
Dla uproszczenia: w tym przypadku sieć publiczna stanowi dla prosumenta magazyn energii o sprawności 80 proc., w którym chwilowa nadwyżka energii z instalacji fotowoltaicznej jest magazynowana do wykorzystania na później.
8. Opłacalność.
Biorąc pod uwagę powyższe analizy, w większości instalacji montowanych w Polsce, gdzie nie występuje duże przewymiarowanie, energia i tak jest zużywana na własne potrzeby, a instalacja odbywa się często z dofinansowaniem. Szybszy zwrot z inwestycji i większe oszczędności osiągną prosumenci w nowym systemie obowiązującym od 1 lipca 2016 r.
9. Realność.
Ostatni i nie mniej istotny argument – system opustów obowiązuje od 1 lipca 2016 r., a taryfy gwarantowane nie zostały wprowadzone.
Dodatkowo z korzystnych zmian w ustawie OZE od 1 lipca br. Mamy mniej biurokracji – zniesiony został obowiązek kwartalnych sprawozdań produkowanej energii przez prosumentów.
źródło: gramwzielone.pl oraz multisun.pl